De Beukwilg
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
De Beukwilg

Dit is een forum over Harry Potter. Als je een fan van Harry Potter bent, zul je het hier vast naar je zin hebben.


Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

Criminaliteit - Nature or Nurture

4 plaatsers

Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

1Criminaliteit - Nature or Nurture Empty Criminaliteit - Nature or Nurture di sep 08, 2009 2:25 pm

Harry twain


Dreuzel
Dreuzel

De titel van dit topic zegt het al. Wordt criminaliteit veroorzaakt door nature, het ligt vast in de genen, of door nurture, opvoeding en dus niet genetisch bepaald. Ik zou graag willen dat je één van de twee kiest en beargumenteerd waarom je dat denkt en niet zegt, 'nou ik denk allebei een beetje'.

Nature
Alle, of veel vormen van criminaliteit worden veroorzaakt door zogenaamde criminele allelen op verschillende loci in de genen. We gaan er dan vanuit dat Criminaliteit wordt bepaald door de genen. Er is echter wel invloed mogelijk van buiten af, immers het fenotype is het genotype + milieufactoren, maar deze invloed is niet meer dan de door de genen bepaalde eignenschappen.

Nurture
Criminaliteit wordt puur veroorzaakt door de opvoeding, de omgeving, door milieufactoren. Er is geen mogelijkheid dat dit in iemands genen vast kan zitten. Als een kind crimineel is en de vader ook, is omdat het kind is opgevoed door de vader, en niet omdat de vader zijn criminele eigenschappen heeft overgedragen aan zijn zoon.



M,n mening.
Het heeft veel te maken met je opvoeding en ook vaak met de omgeving, vooral wanneer je echt buiten wordt gesloten en geen geld hebt, je krijgt geen ander kans of mogelijkheden, daarom ga je dingen ondernemen en aandacht vragen, kan zoveel dingen zijn, het is een mogelijkheid in de genen maar dat is minimum.

2Criminaliteit - Nature or Nurture Empty Re: Criminaliteit - Nature or Nurture ma jun 14, 2010 10:08 pm

Robert

Robert
Schoolhoofd

Ik denk ook dat het Nurture is. De ouders bepalen toch voor een groot deel hoe hun kind later word.

http://darkforest.actieforum.com/forum.htm

3Criminaliteit - Nature or Nurture Empty Re: Criminaliteit - Nature or Nurture di jun 15, 2010 11:57 pm

CC


Dreuzel
Dreuzel

Beetje flauw, maar 'de wetenschap' is het er nu wel over eens dat het een beetje van beide is... Smile. Als je jong bent wordt het vooral bepaald door nurture, hoe je ouders je hebben opgevoed, en naarmate je ouder wordt gaat dat toch meer naar 'nature' - zaken zoals impulsiviteit komen dan sterker naar voren (geen ouders die je nog tegenhouden), je bent dan meer in aanraking gekomen met andere denkwijzen/foute vrienden etc. etc. Het is echter een soort van 'balans' - ook in je jonge jaren speelt nature een enorme rol et vice versa.

Als ik moet kiezen: nature. 'nature' bepaalt hoe je op stimuli reageert - dan kan de omgeving nog zo goed zijn, maar als die stimuli gewoon niet doorkomen... Wat je overigens niet ontslaat van eigen verantwoordelijkheid - want wat is de rol van 'verantwoordelijkheid' in deze discussie? Ik bedoel, maakt het uit of criminaliteit door 'nature' of 'nurture' is ontstaan? Want iemand kiest er toch alsnog zelf voor?

4Criminaliteit - Nature or Nurture Empty Re: Criminaliteit - Nature or Nurture za maa 19, 2011 5:57 pm

lotte

lotte
1ste jaars
1ste jaars

Ik denk Nurture, ik bedoel je kan toch moeilijk criminelen geboren worden. Ik denk dat het temaken heeft met je opvoeding en vooral met je vrienden. Als je de verkeerde vrienden kiest dan kan je slecht terecht komen...

Gesponsorde inhoud



Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum