De Beukwilg
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
De Beukwilg

Dit is een forum over Harry Potter. Als je een fan van Harry Potter bent, zul je het hier vast naar je zin hebben.


Je bent niet ingelogd. Log in of registreer je

Hermelien's veranderingen.

Ga naar beneden  Bericht [Pagina 1 van 1]

1Hermelien's veranderingen. Empty Hermelien's veranderingen. di mei 26, 2009 4:12 pm

Harry twain


Dreuzel
Dreuzel

Dit heb ik ergens vandaan, leek me leuk om over te hebben.
Wat vinden jullie hiervan.

Een punt waar ik laatst op kwam en waar ik steeds meer verbanden in begon te zien, is Hermelien en haar karakter. We kennen haar allemaal als de studiebol wiens grootste angst het falen van al haar examens is. Toch is er meer met haar aan de hand dan we zo op het eerste oog aan zouden denken en waar we eerst voor terug zouden moeten kijken om te zien wat er aan de hand is.

Zoals we weten was Hermelien in het eerste boek best een verlegen meisje. Ze was doelgericht, ze spendeerde veel tijd aan haar studie (ze had de boeken voor school al uit haar hoofd geleerd voor ze zelfs maar naar school ging) en was eigenlijk het oogappeltje van vele leraren.
Hetgene waar ik nu een duidelijk verschil in zie, is hoe ze haar vaardigheden gebruikte en hoe haar keuze om deze te gebruiken veranderd is. In het eerste jaar hielp ze anderen zonder zelfzucht, toen met de trol loog ze om Ron en Harry van een straf af te helpen en voor ze naar Pluisje gingen verlamde ze Marcel, omdat ze wist wat er kon gebeuren als ze niet op tijd bij de Steen der Wijzen zouden zijn. Ze hielp Hagrid met het kwijtraken van Norbert en zette de gewaden van Sneep in de brand toen hij Harry's bezem leek te beheksen. Ze hielp Ron toen hij de Wingardium Leviosa verkeerd gebruikte en zo veel meer. Ze was echt een aardig en sympathiek meisje en ik mocht haar echt in het eerste boek, want ze was gewoon zo behulpzaam en aardig en onzelfzuchtig dat je gewoon niet anders kon dan haar aardig vinden.
In het tweede boek verschoven haar voorkeuren al een beetje. In het eerste boek zou ze nooit een regel hebben overtreden, maar hier doet ze het om aan informatie te komen die ze nodig heeft - de Wisseldrank. Ook hielp ze die Ravenklauwer door te zeggen met een spiegel om de hoek te kijken - na eerst bladzijden uit een boek van de bibliotheek te hebben gescheurd. Waarschijnlijk is het, zoals het volgens mij wel een keer in het boek is gezegd, de invloed die Harry en Ron op haar hebben, maar toch.
In het derde boek gebruikt ze haar kennis om haar vrienden te helpen in plaats van het algemene doel voor ogen te houden. De aandacht gaat voluit naar de terechtstelling van Scheurbek. Ze stormt het lokaal van Zwamdrift uit en maakt haar voor gestoord uit. Zelfs toen het konijn van Belinda stierf, moest ze nodig haar juistheid bewijzen, wat ik eigenlijk ongelooflijk bot van haar vond. Ze misbruikt de tijdverdrijver om Sirius te redden. Ze was erg egocentrisch bezig toen Knikkebeen Schurfie opgegeten leek te hebben zonder ook maar te denken aan de gevoelens van Ron, die nu zijn huisdier kwijt was geraakt. De huisdieren van anderen (konijn van Belinda, rat van Ron) doen er niet toe, maar die van haar is hartstikke belangrijk en mag niets aangedaan worden. Het blijft maar doorgaan, niet?
Dan gaan we naar het vierde boek. Hierin begint ze met haar acties voor de huiselven. Ze wilt hen bevrijden van de slavernij - maar de huiselven zelf willen dit niet eens! Ze gaat door, terwijl iedereen haar duidelijk probeert te maken dat de huiselfen gelukkig zijn. Toch luistert ze niet, alsof ze ervan overtuigd is dat haar mening de juiste is. Dat de huiselven niet weten wat gelukkig is omdat ze nooit anders dan gevangenschap hebben gekend. Maar er is meer! Ze stopt Pulpers in een jampotje zodra ze het van haar illegale faunatenvorm weet. Ik bedoel, dat kun je nu niet bepaald aardig gedrag noemen? Ze gebruikt haar gewoon zodat ze in de toekomst wat van haar kan vragen, wat ze dus ook doet.
In het vijfde boek laat ze die ene die de SVP verraadde (ik ben de naam en afdeling kwijt) het papier met de leden ondertekenen, die ze vervloekt heeft. Toen dat meisje de SVP verraadde, kreeg ze al die puisten en te zien in Halfbloed Prins blijven die een hele tijd of zijn ze zelfs permanent! Moet je nagaan, dat is toch... Dat hoor je eigenlijk niet te doen, toch? Verderop in het boek leidt ze Omber het bos in, waarin ze toegeeft dat het haar plan was om de centaurs met haar af te laten rekenen. Hermelien is vele malen in het bos geweest en ze zou dus ook moeten weten hoe gevaarlijk het daar is. Is het dan wel zo slim en aardig om iemand die je niet mag daarheen te brengen? Mij lijkt het niet dat de Hermelien uit het eerste boek hetzelfde zou hebben gedaan.
In het laatste boek word ze zelfs hypocriet! Iedereen die de regels overtreedt stapt ze op af, maar zelf overtreed ze vele regels zonder dat ze er erg in heeft. Ze laat onder andere de audities bij Zwerkbal mislopen zodat Ron de plek krijgt in het team als Wachter. Ze probeert Ron jaloers te maken met het feest door die jongen uit te nodigen en als Ron haar kwetst, vuurt ze vogels op hem af! Ze kan het niet hebben dat Harry beter dan haar is in Toverdranken en reageert dan ook nou niet bepaald aardig meer, of wel?

Op zich vind ik het niet zo'n slechte ontwikkeling. Ze is er dan wel minder aardig op geworden, maar ik kan het haar niet kwalijk nemen dat ze meer om haarzelf en degenen om haar heen is gaan denken. Het zijn alleen de methoden die ze gebruikt die me niet echt aanstaan. Haar tact verdwijnt eigenlijk, ze was bijvoorbeeld in het vijfde boek zo stom om de vergadering in de Zwijnskop te houden in plaats van de Drie Bezemstelen, waardoor ze overhoord konden worden, terwijl ze in het eerste en tweede boek nog zo slim bezig was en vooral vooruit dacht. Ze zal er ook niet populairder onder worden, als ze mensen zo blijft behandelen.





En dit is wat ik er van vind:

Hermeliens veranderingen was me wel een beetje opgevallen, maar iedereen veranderd toch
Juist deze veranderingen maken de serie zo geweldig, en de karakters zo levend; ze passen zich aan, en lopen echt tegen problemen aan over hun zelf.
Het klopt hoe ze is in het begin, na ze merkt door harry en ron hoe ze is veranderd ze, maar ze komt toch ook in de puberteit daardoor veranderd ze toch ook.
Ze is ook meer in de bieb en doet andere dingen dan harry en ron, en dan nog het geval wat ze meemaakt op die school en wat ze ondekt, daardoor moet ze wel veranderen, zeker als ze de huiselven wil helpen, ook al willen ze niet, het is toch een goed idee.
Ze wordt zo geschreven omdat het nodig is voor de boeken hoe het gaat lopen en zo.

Wat omber betreft Dat zou iedereen gedaan hebben, zeker zo iemand als haar, misschien doe je het niet als je iemand niet mag, daar heen sturen (denk ik wel) maar in haar geval zeker wel.

En hermelien een dooddoener dacht het niet, zij is niet zo iemand, dan moet ze wel gedwongen worden of zo.

Terug naar boven  Bericht [Pagina 1 van 1]

Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum